lördag 5 januari 2013

Sydney - dag 1

Dagens första uppdrag gick ut på att hitta ett ställe att äta frukost på då detta inte ingick i boendet. Ett kvarter från hotellet gick vi in på ett litet café och beställde frukost. Måste erkänna att detta visade sig vara det bästa av de frukostställena vi åt på i Sydney.

Kosan styrdes mot operahuset och bron där vi beundrade den vackra utsikten. Operahuset begrundades noggrant från alla dess vinklar. Förvånande nog visade sig inte operahuset vara kritvitt som på alla bilder det var beigt och skitvitt.

Nära operahuset ligger Circular quay, Sydneys stora hamn där färjetrafiken går ifrån. Vi lyckades komma med en färja som gick ut mot Manley. Väl ute köpte vi med oss lite mat på Subway som vi tog med oss och åt i ett litet grönområde precis vid stranden.

Stranden var väldigt lång och även fin men bäst här var ändå inte sanden och solen. Det var att jag fick en snilleblixt och kom på att det ligger en scoop shop med Ben & Jerry’s just i Manley. Snabbt och lätt letades baren upp. Snabbt valdes även vilka smaker och ännu snabbare än det var glassen slut. Oh så god den var! Speciellt Sweet cream and cookies, den var något utöver det vanliga!

Väl tillbaka i Sydney tog vi en massa trappor tills vi var uppe på bron. Ännu fler foton togs på detta fina operahus. Nere igen gick vi runt lite i Sydneys gamla område, The Rocks. Där hittade vi en mysig liten restaurant som vi klampade in i. Alla tre var rörande överens vad det skulle bli till middag; känguruburgare. Kängurupremiär för mig och det var ett ganska mörkt och gott kött.

Dagens bildgåta, vad är detta?
Ledtråd: Det kommer från Sverige.